Útmutató az integrált és inkluzív oktatáshoz a többségi pedagógus számára - könyvajánló

Mohai, Katalin, Perlusz, Andrea, Katona, Nóra: Útmutató az integrált és inkluzív oktatáshoz a többségi pedagógus számára, Oktatás 2030 - Eszterházy Károly Egyetem, 2020.
A sajátos nevelési igényű tanulók (SNI) integrált, a többségi nevelési-oktatási intézményekben történő együttnevelése egyenrangú alternatíva a hazai közoktatásban. Az a SNI gyermekek több, mint 70%-a integrált nevelésben vesz részt, vagyis a többségi intézmények szinte mindegyike, ezzel együtt a pedagógusok többsége jelenleg is érintett vagy érintetté válik ebben a folyamatban. A "mindenki számára hatékony" iskola koncepciója a tanulók közötti különbségeket természetesként kezeli, erőforrásként tekint rájuk. A tanulók közötti különbségek, más néven a tanulói diverzitás spektrum szemlélete szerint a hatékony oktatás a minden egyes tanuló egyéni sajátosságaihoz, fejlődési üteméhez és erősségeihez igazított tanulási folyamatot jelenti, mely megfelelően tervezett és támogatott, s érinti az összes tanulót, beleértve a kiemelten tehetséges és a sajátos nevelési igényű tanulókat egyaránt. Éppen ezért minden olyan tevékenység, változtatás vagy fejlesztés, amely a tehetséges vagy SNI tanulók érdekében megvalósul az iskolában, az egész oktatás színvonalát és hatékonyságát növeli.
Az inkluzív nevelés megvalósítása iskolafejlesztési folyamatként is értelmezhető, amelynek során az intézmény alkalmassá válik minden egyes gyermek – legyen az sajátos nevelési igényű, hátrányos helyzetű vagy éppen kiemelkedően tehetséges – nevelési szükségleteinek kielégítésére.
A kiadvány alkalmazható ajánlásokat fogalmaz meg és innovatív folyamatokat mutat be a pedagógiai gyakorlatra vonatkozóan.
A könyv online formában elérhető az alábbi linken: