Mi a pálya?

A pályaválasztás kérdése csak az elmúlt évszázadban került a szakmai és társadalmi érdeklődés homlokterébe, mégis általánosan elfogadott tény, hogy a pályaválasztási döntéseknek – az iskolaválasztáshoz köthető első döntésnek, majd a szakmai élet utat követő továbbképző vagy pályamódosító döntéseknek – igen nagy szerepük van az ember életében. Ezek a döntések határozzák meg szakmai életútján keresztül az egyén munkaerőpiaci helyzetét, karrierjének sikerességét, közérzetét, befolyásolják családja életútját, gyermekei jövőjét. A társadalom, a gazdaság és az egyén számára egyaránt fontos, hogy az ember megtalálja a helyét a munkaerőpiacon. A jól megválasztott, az érdeklődésnek, a képességeknek és az adottságoknak megfelelő foglalkozás sikeres élet pályát biztosíthat. A jó döntésekben pedig jelentős szerepe van a mindenki által hozzá férhető, szakszerű, intézményesített pályaorientációs tevékenységnek.
A pedagógus pályaorientációs feladata a Nemzeti alaptantervben is megjelenik, azonban – kutatások rámutatnak, hogy – a pályaorientáció pedagógiai feladatként nem épült be szervesen a gyakorlati pedagógiai munkába. A pedagógusok nem feltétlenül rendelkeznek a pályaorientációs tevékenységhez szükséges ismeretekkel, képzettséggel, és nem szabályozott a pályaorientációs fejlesztő munka helye a pedagógiai tevékenység rendszerében.
ELTE-n (Eötvös Loránd Tudományegyetem) publikált kutatási anyag (doktori tézis), a gimnáziumi pedagógusok véleményét vizsgálja a pályaorientációról.
A könyv itt érhető el
https://www.eltereader.hu/media/2018/05/Hegyi_Halmos_Mi_a_palya_READER.pdf

