Kellenek-e különórák?

2023.02.08

Amikor különórákról beszélünk, célszerű csoportosítani őket, hiszen mindenki mást és mást ért ez alatt. Léteznek iskolán belüli és iskolán kívüli lehetőségek, a témakör lehet sport, nyelv vagy egyéb tantárgy, irányulhatnak felzárkóztatásra, ismeretbővítésre és tehetséggondozásra is. Léteznek ingyenesen igénybe vehető lehetőségek, és természetesen vannak olyanok is, amelyekért a szülőnek mélyen a zsebébe kell nyúlnia.

Az iskola utáni programokat három fő csoportba szokták sorolni

  • Sport

A gyermek űzheti csupán a testmozgás öröméért, ám a legtöbb esetben versenyekre is jár, függetlenül attól, hogy ezt az életpályát célozta-e meg. A heti 2-3 edzés szinte automatikusan magával hozza a hétvégi megmérettetéseket. Ez pedig sok szabadidőtől "fosztja" meg az iskolást, melyet más esetben tanulással vagy a barátaival, családjával tölthetne. Ugyanakkor nem szabad elmenni amellett, hogy bár lényegében kevesebb szabadon felhasználható ideje marad, azt mégis hasznosabban tudja eltölteni.

A mozgás többek közt endorfint termel, serkenti a vérkeringést, javítja a koncentrációs képességet. Ezáltal, bár kvázi kevesebb szabadideje lesz, de azt jóval hasznosabban és hatékonyabban fogja eltölteni.

A sportközösség megvédheti a gyermeket a "tinédzserkori görbe utaktól", hiszen szabadidejének többségében a sporttal fog foglalkozni - tehát az unalomból fakadó káros lázadozás nagyobb eséllyel maradhat el. A sport kitartásra, küzdésre tanítja a gyermeket, valamint képessé válik általa a kudarc és a siker feldolgozására is.

A gyermekeket érdemes minél fiatalabb korban megismertetni a legkülönbözőbb sportágakkal, ezzel elősegítve azt, hogy megszeressék a mozgást. A sportoló gyerekek sokat tesznek egészségükért, emellett kitartást, önfegyelmet és a stresszhelyzetek kezelését sajátíthatják el.Nem könnyű megtalálni a megfelelő sportágat. Az egyéni és csapat mellett azt is számba kell venni, hogy mikor és hol vannak az edzések, de az sem mellékes, hogy mennyi költséggel jár. a jó választással a gyermek profitálhat belőle.

A sport sem mindig használ

Mozogni kell, egy gyereknek különösen. Hiszen, ha tombol benne a sok felesleges energia, aligha várhatunk tőle komoly odafigyelést a betűk és a számok világában. Ám itt is figyelembe kell venni a gyerek személyiségvonásait. Egy szerepelni vágyó, magabiztos gyerek számára hasznos programok a délutáni edzések. Ő igazán elemében van, élvezi a versenyeket is, a megmérettetést. Egy csendesebb, visszahúzódó gyermek azonban plusz teherként foghatja fel az edzéseket, úgy is érezheti, hogy a sport egy fajta elvárás a szülő részéről irányába. A legjobb szándékunk ellenére is szorongást váltunk ki ezzel a gyermekből, ha úgy érezi, hogy a foglalkozásokon és a versenyeken is a legjobbat kell nyújtania.

  • Korrepetálás

Csak indokolt esetben célszerű a gyermek számára beiktatni. Érdemes a tanítójával, tanáraival megbeszélni, hogy valóban szükséges-e. Felesleges a gyereket a 6-8 óra iskola után, még egy 1 órás vezetett gyakorlásnak is kitenni, amennyiben nem indokolt a felzárkóztatás. Minden esetben mérjük fel, hogy humán vagy reál beállítottságú-e, és ehhez mérten várjunk tőle az adott tantárgyak terén eredményt.

Sajnos nem ritka jelenség, hogy a szülő korrepetálással kívánja pótolni az otthoni közös tanulást. Nem hiszem, hogy különösebb magyarázatot igényelne, hogy ez miért is rossz stratégia.

Gondoljuk át, hogy mire van szüksége a jegyek javításának az eléréséhez: különóra, vagy épp a felesleges különóra beszüntetésével nyert több szabadidő, több beszélgetés, megfelelő időbeosztás, új tanulási technika stb.

  • Különóra (szakkör)

Ez a fajta elfoglaltság nem a tanulást hivatott támogatni, inkább egyfajta új ismeretszerzést jelent a gyermek számára, ami egészen addig remek dolog, amíg a tanulás romlásához, a szabadidő erőszakos megcsorbításához nem vezet. Azzal, hogy drámakörbe, szolfézs órára, nyelvtanfolyamra, informatika szakkörre vagy épp művészi táncra jár a gyermek, kinyílik számára a világ, és rengeteg új impulzussal ajándékozza meg., de az Egész világnézetére komoly befolyással lehet, és jelentősen befolyásolhatja akár a későbbi pályaválasztását is

Gyerekek betáblázva

Sokan már az óvodából sem haza, hanem különböző délutáni programokra indulnak a gyerekekkel, akár heti több alkalommal is. Az iskola közeledtével a délutáni programok kiegészülhetnek iskolára felkészítő, fejlesztő foglalkozásokkal, az első osztályban pedig az iskolában elérhető szakkörök is további lehetőséget biztosítanak a gyerekek délutáni időtöltésére.

A különböző programok miatt, gyakran csak az esti órákban hazaérő gyerek épp megvacsorázik, aztán irány az ágy, esetleg egy-két elmaradt házi feladatot még elkészít. Szabad ideje, olyan időszak a nap folyamán, amit valóban arra használhat, amire szeretne, alig akad, a szakemberek szerint azonban ez komoly következményekkel járhat.

Ne terheljük túl a gyereket!

A gyerekek szervezett foglalkozások, szabályok közt töltik napjukat az iskolában, s ha délután sincs alkalmuk "kiengedni a gőzt", szabadon tenni azt, amihez éppen kedvük van, akkor idővel mentálisan túlterheltté és szorongóvá válnak.

Az elsős gyermek életében még nem érdemes korrepetálásban, különórákban gondolkodni, elég neki az iskolai életbe való beszokás. Ez természetesen nem vonatkozik a testmozgásra, hiszen sok óvodás korú gyermek jár már rendszeresen sportolni, melyet az iskola kezdetével nem kell elhagyni, hiszen természetes részét képezik az életüknek.

Egy nagyobbal már bátran el lehet kezdeni a különórák megismertetését, persze, csak ha van hozzá kedve.

Erőltetni sohasem szabad, és az iskola utáni elfoglaltságok halmozása sem szerencsés. Lehet, hogy a gyerek imád focizni, szereti a színjátszó szakkört, szüksége van fizika korrepetálásra, és még külön angoltanár is jár hozzá, de ha hosszú távon nincs egy szabad délutánja sem, amikor csak is ő döntheti el, hogy mit szeretne csinálni, az hamar kiégéshez vezet. Ha a gyermeken a kiégés jeleit tapasztaljuk, folyamatosan fáradt, kedvetlen, akár testi tüneteket is produkál - például hasfájás, hányinger, fejfájás formájában -, hogy ne kelljen részt vennie a különórán, akkor mindenképpen megfontolandó, hogy érdemes-e tovább folytatni. A lényeg, hogy semmiféleképp se terheljük túl, és ne kényszerítsük bele semmibe.

Szabad játék

Felnőttként is feltűnik, milyen pihentető, ha akad néhány röpke pillanat, amikor csak vagyunk, nézünk ki az ablakon, ahogy a fákat fújja a szél, vagy utazás közben elmerengünk valamin. Ezekre az alkalmakra a gyerekeknek is nagy szüksége van, a szakemberek szerint esetükben ugyanis akár már két perc szabad játék sokat számít. Nagyon fontos a gyermek életében a játék, egy sor olyan képesség - például problémamegoldó gondolkodás, kreativitás, együttműködés - fejlődik általa, amelyekre többek közt a társas kapcsolatokban, de a tanulásban is nagy szükség van.

Nem szabad a gyermekkort elvenni, hanem a tudásvágyra és az adott gyermek teherbíró képességére építve meg kell megerősíteni.

Források:

Találj ki a különórák és a korrepetálás labirintusából - Iskola utáni elfoglaltság-kisokos (life.hu)A túl sok délutáni szakkör szorongási zavarokat okoz? | Babafalva.hu

© 2021 TMPSZ Pályaválasztás
7100 Szekszárd, Augusz Imre u. 9-11. 
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el