Tanulj jól! Tanulási stílusok és tanulási tippek

A tanulási stílus fogalmával kapcsolatban máig nincs egységes meghatározás, elmélet, ez azonban nem jelenti azt, hogy ne beszélhetnénk róla. Sőt! Ahogy az elején utaltam is rá, mindenkinek vannak egyéni tanulási
preferenciái, vagy akár
szükségletei (hangosan/csendben; olvasva/írva stb.). Összefoglalva és egyszerűsítve tehát azt mondhatnánk, a tanulási stílus azt tükrözi, hogy az egyes emberek az új információkat és készségeket milyen különböző módokon sajátíthatják el, figyelembe véve környezetük jellemzőit és saját egyéni jellemzőiket egyaránt. Olyan viselkedési formák, módszerek, stratégiák, melyeket az egyén akkor vesz elő, ha egy megoldandó problémával találja szemben magát.
Ezeknek a stratégiáknak felismerése és megértése azért fontos, mert a stílushoz igazított egyéni tanulási módszerek és oktatási módok hozzájárulhatnak ahhoz, hogy az egyes új ismereteket hatékonyabban, jobban, mélyebben sajátítsuk el.
Ahogyan a tanulási stílus fogalmával kapcsolatban sincs egység a kutatók, szakemberek körében, úgy "típusok" felosztására is sokféle modell létezik. Az egyszerűség kedvéért, én most csak egy felosztást fogok bemutatni nektek, mely egy magyar fejlesztésű kérdőív alapján készült. (Ha érdekel a téma, és szívesen olvasnál további modellekről is, keress rá Bernáth L., N. Kollár K. és Németh L. publikációjára.) Szitó Imre 2003-ban kiadott kérdőíve 34 állítást tartalmaz, mely 7 "csoportba" osztja a tanulási stílusokat. Nézzük is meg most ezeket sorban:
Auditív
Az auditív stílus esetében a hallás dominál. Ennek a "csoportnak" a tagjai könnyebben tanulnak, ha a pedagógus szóban, érthetően elmagyarázza a tananyagot, segít nekik, ha otthon felolvassák, hangosan felmondják a tanulni valót. A ritmusok, rímek is "a barátaik"; sőt náluk akár a háttérben halkan szóló zene is jó hatással lehet (inkább a szöveg nélküli zeneszámok, vagy olyanok, melyeknek nem értik a szövegét) az ismeret elsajátításra.
Tippek: Mond fel (vagy kérj meg rá valakit) hanganyagként telefonra/számítógépre az anyagot, és tanulásként hallgasd vissza azt. Mond fel a tanultakat felelés/dolgozat előtt magadnak, vagy másnak hangosan - ha valaki másnak mondod fel, kérd meg, hogy szóban, érthetően javítsa a hibáidat. Kérj meg valaki mást (szüleidet, testvéreidet, barátaidat), hogy magyarázza el neked a tanulnivalót - üljetek össze, és beszéljétek meg együtt, hogy mi az anyag lényege. Keress videókat, a témában, ami érdekel, és hallgasd meg őket.
Vizuális
A vizuális stílusnál a látás dominál. A vizuális stílust előnyben részesítők hajlamosabbak a látott dolgokra hagyatkozni a tanulás során, így a szemléletes rajzok-ábrák, az átláthatóan vagy figyelemfelhívóan rendezett szövegek, jegyzetek könnyebbséget jelenthetnek nekik az információszerzés során.
Tippek: Használj szövegkiemelőt, színeket, jeleket, szimbólumokat a jegyzetelés során - emeld ki magadnak átlátható módon a lényeget. Keress az adott tananyaghoz szemléltető ábrákat, videókat, amelyek segítenek megérteni egy-egy folyamatot, szabályt. Készíts magadnak megértést segítő ábrákat, vagy akár egy teljes gondolattérképet.
Mozgásos
A mozgásos stílus estében a taktilis- kinesztetikus, azaz mozgásos és tapintásos információk dominálnak. Ennek a "csoportnak" a tagjai könnyen sajátítanak el például tánc, torna mozdulatokat, a tanulásban segíti őket, ha például egy-egy eszköz működését úgy érthetik meg, hogy megfoghatják azt, szét-, és összeszerelhetik, saját cselekvéssel, élménnyel társíthatják, mozdulathoz köthetik. Nem szokatlan náluk, ha tanulás közben mászkálnak, gesztikulálnak.
Tippek: Vigyél aktivitást a tanulásodba- rajzolj magadnak ábrákat, gondolattérképeket, készíts maketteket, jegyzetelj. "Csinálj" saját élményt a tanulnivalóhoz, keress sok kézzel fogható szemléltető eszközt: például játszd el egyedül, vagy valakivel a történelmi csatát; ha van rá lehetőséged menj ki a természetbe és nézd meg a növényt/állatot, amiről biológia órán tanultok stb. Társíts mozdulatokat egy-egy megtanulandó szóhoz, mondathoz (pl. apró bólintás, dobbantás valamelyik ujjaddal - érdemes olyasmit választanod, ami a tanteremben sem feltűnő és zavaró).
Társas
A társas típus kedveli, ha van kivel együtt tanulni, és ki is használja az ilyen lehetőségeket. Előnyös számára, ha valakivel meg tudja beszélni a tananyagot, nekik a közös munka segíti a koncentrációt.
Tippek: Tanulj együtt valakivel (gondolom ez az ötlet nem mond újat) - alapíts, keress magadnak tanulócsoportot! Ha már van kivel, beszéljétek meg az adott témát, hallgassátok meg a különböző véleményeket, gondolkodjatok együtt. Készítsetek közös jegyzetet, gondolattérképet, játsszátok el a tanultakat/ a várható felelést/szóbeli vizsgát. Ha összeülni nem tudsz senkivel, egy elindított videó/hanghívás is segítségetekre lehet, hidd el, az is sokat számít, ha tudod, hogy a vonal másik végén valaki ugyanúgy tanul, mint Te, és megvan a lehetőség arra, hogy megbeszéljétek a dolgokat, kérdezzetek egymástól.
Csend
A "csendes típusokat" másképpen egyéni tanulóknak is nevezhetnénk. Őket általában zavarják a környezet ingerei, csendre, nyugalomra van szükségük a tanuláshoz. A társak jelenléte és a különböző zajok kellemetlenek számukra, elvonják a figyelmüket.
Tippek: Tanulj a könyvtárban. Ha szép az idő, és úgy érzed a környezet zajai (pl. madárcsicsergés, motor búgás) nem zökkentenek ki, keress egy eldugottabb "tanulósarkot" valahol a természetben. Sajátíts el koncentrálást segítő technikákat. Próbáld ki van-e valami olyan háttér zaj/zene (Kísérletezz például a "Soft murmur" számítógépről gépről is elérhető applikáció hangjaival), ami nem zavar, és segít kizárni a külvilágot.
Impulzív
Az impulzív "kategória" tagjai stratégiájukat a gyorsaságra és megérzésekre építik. Hirtelen reagálnak, így előfordul, hogy mivel válaszaik nem átgondoltak, nem is pontosak; néha jó válasz esetén sem tudják megmagyarázni a "miérteket", hiszen ösztöneikre hagyatkozva, intuitív módon válaszolnak.
Tippek: Ha fontos dolgozat/felelés előtt állsz mond fel valakinek az anyagot, biztosítsd be, hogy a megérzés mögött tudás is álljon. Reflektálj magadra - ha tudod gyűjtsd össze, gondold át, hogy milyen helyzetekben szokott a gyorsaságod inkább jó, és milyen esetekben rossz válaszokhoz vezetni, így külön figyelemmel fejleszthetsz egy-egy területet. A reflexióban segítségül hívhatod családod, barátaidat, tanáraidat is. Számodra is előnyös lehet másokkal együtt tanulni, keresni egy csoportot, ahol meg lehet vitatni egy-egy témát, és ötleteidhez támogatást vagy építő kritikát kaphatsz.
Mechanikus
Ők a "magolók". Valószínűleg mindenkivel előfordult már, hogy tankönyvek definícióit, leírásait, matematikai, fizikai képleteket így tanult meg. V=s/t.... a képlet megvan, nade, ha használni is kéne! Vagy a jól ismert Arkhimédész-törvény: "Minden vízbe mártott test a súlyából annyit veszt, amennyi az általa kiszorított víz súlya". A mondatot tudod, de saját szavaiddal elmagyarázni, vagy elmondani, hogy a gyakorlatban ez mit jelent, már nem menne. Szinte mindenkivel előfordul, hogy valamit mechanikusan tanul meg. Ennek a "kategóriának" a tagjai viszont rendszeresen így tesznek, többnyire nem keresik a mélyebb megértés lehetőségét, ismételgetéssel sajátítják el a tanulnivalót, sokszor szó szerint.
Tippek: Ismerd meg, hogy hogyan tudnál értőn tanulni! Ismételgetés helyett próbáld saját szavaiddal átfogalmazni a tananyagot, saját már meglévő ismereteidhez kötni. Ha valamit nem értesz, kérdezz bátran, keress valakit, aki segíteni tud neked.
Zárásként fontos még egyszer kiemelnem, hogy ezek nem kizárólagos kategóriák, így ahogy fentebb is írtam, más modellekben másféle elnevezésekkel és csoportosításokkal is találkozhatsz (pl. verbális, logikai, reflektív, szimultán, szukcesszív stb.). A fent felsorolt 7 kategóriánál azt is tudni kell, hogy többségében nem egymást kizáróak, nem szükségszerű, hogy valaki csak egy csoportba tartozzon; lehet valaki például "csendes-vizuális" vagy "társas-auditív", vagy "auditív-impulzív" stb. Esetenként az is előfordulhat, hogy valaki "Vegyes típus", nincs igazán domináns területe, vagy egyik tananyagnál egyik stratégia, másiknál más válik be neki. Meg kell említeni azt is, hogy a tanulási folyamatokat ezeken a "stílusokon" túl még sok tényező befolyásolja - munkamemória-memória kapacitás, motiváció, intelligencia stb. -, az azonban szinte bizonyos, hogy előnyödre válik, ha megismered, hogyan tanulsz Te a legkönnyebben, kidolgozol módszereket, amikkel segíthetsz magadnak gyorsabban, hatékonyabban ismereteket szerezni.
Irodalom:
Bernáth L., N. Kollár K. és Németh L. (2015): A tanulási stílus mérése. Iskolapszichológia Füzetek, 36, 11-65
Gali, K. A TANULÁSI STÍLUSOK LEGITIMITÁSA. INTERDISZCIPLINÁRIS PEDAGÓGIA MÚLT ÉS JÖVŐ KÖZÖTT, 109.
Honigsfeld, A. (2003). Magyar tizenévesek tanulási stílusbeli preferenciái: a kor, a nem és a teljesítményszint hatásai. Magyar Pedagógia, 103(2), 175-187.
https://gepeskonyv.btk.elte.hu/adatok/Pedagogia/84N%E1dasi/CD1/03/2b/2b_2_3.htm